15 MEI 2025

Leerdoelen leefstijl en voeding voor de geneeskundeopleiding opgeleverd!

Het is belangrijk dat toekomstige artsen zoveel mogelijk kennis hebben over de toepassing van leefstijlgeneeskunde bij de behandeling van hun patiënten. Daarom heeft een grote groep deskundigen een lijst met leerdoelen op het gebied van leefstijl en voeding opgeleverd, als verdieping op het landelijk opleidingsbeleid. Alliantie Voeding in de Zorg, coördinator van het project, is de verbindende schakel tussen alle geneeskundeopleidingen en voedingsexpertise, en zorgt voor afstemming met Coalitie Leefstijl in de Zorg. Het document ‘Leerdoelen Leefstijl en Voeding in de Geneeskundeopleiding’ wordt op donderdag 15 mei gepresenteerd tijdens het landelijke congres van de Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs (NVMO).



Met curatieve en preventieve leefstijlgeneeskunde kunnen zorgverleners veel bereiken voor de gezondheid van hun patiënten. Het verbeteren van leefstijl kan als aanvulling of ter vervanging van medicatie dienen. Daarnaast blijkt dat steeds meer leefstijlgerelateerde interventies ziekte(beloop) kunnen verbeteren of zelfs genezen. Dit vraagt om artsen met kennis over leefstijl en de mogelijkheden en beperkingen om leefstijl te beïnvloeden.

Het is belangrijk dat onderwijs over leefstijl als onderdeel van preventie stevig wordt verankerd in de geneeskundeopleiding. Om aan te sluiten bij behoeften van opleiders, studenten en docenten hebben vertegenwoordigers uit de universitair medische centra (umc’s), hun onderwijsorganisaties en deskundigen uit verschillende (gezondheids)organisaties het leerdoelendocument ontwikkeld. Dit bestaat uit een set van 21 leerdoelen op het gebied van leefstijl en 11 verdiepende leerdoelen rondom voeding. Er is veel aandacht voor voeding, omdat er binnen het medische domein veel vraag is naar goede wetenschappelijke kennis over voeding.

De leerdoelen zijn ingedeeld volgens de CanMEDS-rollen, die in de geneeskundeopleiding breed worden gebruikt. Er is een prioritering aangebracht door per leerdoel aan te geven of de kennis en vaardigheden essentieel of gewenst zijn en wat het beheersingsniveau dient te zijn.

Deze set van leerdoelen biedt opleidingen en docenten praktische en concrete handvatten om te inventariseren of en waar de leerdoelen al aan bod komen. Vervolgens kunnen zij stappen zetten om de leerdoelen structureel in te bedden in het onderwijs voor studenten in de bachelor- en masteropleiding.

>> Bekijk hier het document Leerdoelen Leefstijl en Voeding in de Geneeskundeopleiding.

Van concrete leerdoelen naar implementatie

De afgelopen jaren heeft Alliantie Voeding in de Zorg, in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en via de Regiodeal Foodvalley, samen met alle geneeskundeopleidingen en diverse stakeholders een brede beweging op gang gebracht. Samen werken we aan het structureel inbedden van leefstijl, met voeding in het bijzonder, in het verpleegkunde- en geneeskundeonderwijs.

Met een impuls van team Opleiden en Professionaliseren van de Coalitie Leefstijl in de Zorg werkt Alliantie Voeding in de Zorg samen met de trekkers Manon van den Berg (Radboudumc en NVMO), Femke Rutters en Aäron Spapens (Amsterdam UMC en NFU) en Margriet Bosselaar (UMC Utrecht). Gezamenlijk zetten wij ons in voor de ontwikkeling en implementatie van de leerdoelen en het versnellen van onderwijsvernieuwing. In de werkgroep Voeding in het Geneeskundecurriculum delen vertegenwoordigers van de acht opleidingen hun ervaringen en best-practices rondom de implementatie van leerdoelen, passende onderwijsvormen en thema’s zoals docentprofessionalisering.

Meer leren en lezen?


Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief!

Onze digitale nieuwsbrief verschijnt regelmatig

Bekijk hier de laatste nieuwsbrief

Uw persoonsgegevens worden conform onze Privacy- en Cookieverklaring verwerkt. Uitschrijven kan onderaan iedere nieuwsbrief die u van ons ontvangt.